Numerot ja Harrastukset – Millainen se Sudoku Oikein On

Meillä on nykyaikana mahdollisuudet harrastaa kaikenlaista. Me voimme päätyä erilaisiin kerhoihin rakentelemaan asioita, tai vaikkapa näytelmäkerhon kautta kesäteatterin lavalle. Voimme myös päätyä postimerkkikerhoon, autokerhoon, tai pelikerhoon, ja sitä kautta tutuksi voivat tulla niin casino, pelikortit kuin lautapelitkin – entäpä Sudoku, onko tarjolla sudoku-kerhoja?
Mistä voisit etsiä alueellisia kerhoja?
- kunnan tai kaupungin kotisivut
- seurakunnan kotisivut
- alueen liikuntaseurat ja liikuntakeskukset
- kansalais- ja työväenopistot
- alueelliset järjestöt ja yhdistykset
- seuraamalla paikallista kaupunkilehteä
- liittymällä paikallisiin sosiaalisen median kanaviin
Voi hyvinkin olla, että omalla alueella on toimiva sudoku-kerho.
Muistellaan alkua
Sudoku on numeroristikko. Se on looginen peli, jossa käytetään numeroita ykkösestä ysiin. Pelialue on klassisessa sudokussa 9×9 ruudukko ja siten jokaista numeroa käytetään rivillä vain kertaalleen. Peli tuntuu sopivan selvältä ja jopa helpolta aluksi, mutta vaatii tarkkuutta sekä loogista päättelyä, mikä tekeekin siitä suositun ajanvietteen eri ikäisten pelaajien parissa.
Sudokua voit pelata:
- sanomalehtien sivuilta
- nettialustoilta
- ristikkolehdistä
Se on helpohko oppia, mutta siinä voi kehittyä aina paremmaksi. Pelin säännöt ovat yksinkertaiset, mutta matematiikkaa käyttämällä voimme laskea, että pelissä on todella paljon mahdollisuuksia erilaisiin kombinaatioihin.
Siksi pelaajalle on tärkeitä olla:
- tarkka
- looginen
- omata hyvä päättelykyky
Sudoku ei tullut Aasiasta
Monet sudokun näkevät ovat arvelleet ensin, että pelin on tultava Aasiasta, Japanista tai Kiinasta. Tosiasia on kuitenkin, että pelin kehitti sveitsiläinen matemaatikko Leonhard Euler 1700-luvulla. Hän nimittäin mietiskeli ns. latinalaisia neliöitä, joissa erilaiset symbolit esiintyivät riveillä aina vain kertaalleen. Silloin ei vielä sudoku syntynyt, mutta sen periaate luotiin.
Sudoku tuli sitten esille sanomalehtiin lukijoille älytehtäväksi 1900-luvun lopulla. Silloin lähinnä amerikkalaiset ja ranskalaiset lehdet alkoivat kehittää lukijoilleen muutakin tekemistä kuin vain uutisten lukemista, ja he löysivät Eulerin pohjat. Vuonna 1979 Howard Garns loikin oman ”Number Place” pelin lehtiin, joka oli omanaikansa Sudoku, ei aivan kuten nykyinen, mutta lähelle sitä. Garns itse oli muuten arkkitehti ja hän oli innostunut kaikenlaisista arvoituksista ja älypeleistä, ja hän itseasiassa kehitteli peliään parin kymmenen vuoden ajan.
Sudoku ja sen pelaaminen
Sudokun lähtötilanteessa laudalla on jo joitain numeroita. Pelaajan tehtävänä on sitten täyttää tyhjät ruudut sopivilla 1–9 numeroilla sääntöjen rajoissa. Sudoku vaatiikin kärsivällisyyttä, koska monesti oikeiden numeroiden löytäminen paikoilleen vaatii toisten numeroiden poissulkemista.
Mitä sudoku vaatii:
- aikaa
- logiikkaa
- päättelykykyä
- kärsivällisyyttä
- halua ratkaista käsillä oleva ongelma
Sudokusta on myös kilpailuja
Ensimmäiset sudokun MM-kisat pidettiin Italian Luccassa vuonna 2006. Kilpailuissa on useita vuorottelevia kierroksia, joissa ratkaistaan sekä klassisia sudokuja, että erilaisia muunnelmapulmia, ja maailmanmestaruuskisojen mukaisesti koko kilpailu huipentuu playoff vaiheen kautta pelattavaan finaaliin.
Paikallisestikin on maailmalla järjestetty kisoja, ja online sudoku-turnauksia on myös järjestetty. Näissä ratkaisee aika ja tarkkuus, ja joissakin kilpailuissa on ollut tarjolla myös pieniä rahallisia palkintoja. E-urheiluksi sudokusta ei kuitenkaan ole.
Sudokussa on myös erilaisia muunnelmia:
- mini sudoku 6×6 ruudukolle
- killer sudoku
- jigsaw sudoku
- hybrid sudoku
- hyper sudoku
- diagonal sudoku
Yleensä ottaen sudoku on yksinkertaisen muotonsa kautta helposti lähestyttävissä oleva. Voit helposti tehdä omia tehtäviä kavereillesi ja kisailla nopeudesta. Sudoku on hyvä harrastus, jolla voit haastaa omaa loogista päättelyäsi sekä strategista ajattelua. Siinä on matemaattinen osuus, mutta se ei vaadi sen suurempia matemaattisia kykyjä. Yli 300 vuoden historia kertoo, että peli on antanut jo kymmenille sukupolville tekemistä, ja tulee jatkamaan ajanvietteen tarjoamista edelleen seuraaville pelaajille.
Sudoku ja sen kilpailijat
Kuten kaikessa muussakin, myös sudokussa on tarjolla muitakin vaihtoehtoja. Koska pelaajia on maailmalla miljoonia, on sudokun rinnalle syntynyt vähän vastaavia, mutta erilaisia pelejä:
- kakuro, tämä on vaikeampi versio sudokun tyylisestä pelistä
- nonogrammi, japanilainen ristikko
- hitori, numerologiikkaa
- kenken, sudokun tyylinen mutta tässä on mukana peruslaskutoimituksia
- slitherlink, kuvion muodostamista
- futoshiki, suurempia ja pienempiä merkkejä mukana numeroiden kanssa
Esimerkiksi nonogrammi:
- kuvapulmapeli
- vihjenumerot ruudukon reunoilla
- muodostuu piilotettu kuva
- edellyttää kenttien laskemista ja rivien ristikkäistä vertailua
- loogiset päätelmät muodostavat kuvan
Älypelit saavat vauhtia Japanista
Vaikka sudoku on periaatteessa eurooppalainen ovat monet sen seuralaiset seurausta 1980-luvulta ja japanilaisesta Nikoli-kustantamosta, jonka Maki Kaj perusti. Se loi perustan sudokun lisäksi myös monelle muulle japanilaiselle älypelille, jotka sitten lähtivät maailmanvalloitukselleen.
Nikolin tuottamat pelit pyrkivät olemaan kulttuurillisesti puolueettomia, joten ne olisivat alusta alkaen sopivia pelattavaksi ympäri maapallon. Ne eivät vaadi kielitaitoa tai minkäänlaista taustatietoa. Ne perustuvat loogiseen päätelmään ja visuaaliseen hahmottamiseen – taidot, jotka ovat tarpeellisia nykyajan maailmassa.
Miksi japanilaiset pelit menestyvät Euroopassa ja USA:ssa?
Nikoli-kustantamo löysi oikean keinon päästä laajoille markkinoille hyödyntäen japanilaista kulttuuria, tuomatta sitä kuitenkaan aivan ”iholle”.
- älyllinen haastavuus
- universaali lähestymistapa
- kulttuurillinen vetovoima
- kielettömyys
- estetiikka
Pelien mekaniikka on helposti omaksuttavissa ja pelit sopivat niin online alustoille kuin sanomalehtiin. Monikäyttöinen peli tuli nopeasti käyttöön massoille tarkoitetussa mediassa. Nikolin rakentamat pelit iskivät juuri länsimaiseen tarpeeseen peleistä, jotka ovat helppoja mutta haastavia. Ne toivat tullessaan vastapainon monimutkaisille graafisille peleille, ja lautapeleille, jotka vaativat tilaa ja aikaa, ja korttipeleille, jotka perustuvat enemmänkin onneen ja sattumaan kuin logiikkaan ja taitoon.
Aivan samalla tavalla myös Pokemon-peli löi itsensä maailmanlaajuisesti läpi ja monet muutkin korttien keräilyyn liittyvät pelit, jotka ammentavat japanilaisesta anime ja manga-kulttuurista.
Pokémonin, Yu-Gi-Oh!:n tai Digimonin kaltaiset pelit eivät ole vain pelejä – ne ovat osa suurempaa fiktiivistä maailmaa. Pelaaja ei ainoastaan kerää kortteja tai pelaa strategisesti, vaan osallistuu narratiiviin, joka on sidoksissa televisiosarjaan, elokuviin ja peleihin. Vaikka nämä ovatkin levinneet ympäri maailmaa, näiden menestys pohjautuu aivan eri syihin kuin japanilaisten älypelien.
Sudokun tulevaisuus
Vaikka paperilehdet ovat vähenemään, ja sitä kautta sudokun mahdollisuudet olla näkyvissä ovat vähentyneet, ovat samalla erilaiset ristikkolehdet lisääntyneet suomalaisissakin kaupoissa, ja niiden mukana on myös sudokutehtäviä saatavilla.
- kaupat kuten K-marketit ja S-marketit
- kioskit
- huoltoasemat
Näiden lisäksi myös online maailmat ja alustat tarjoavat jatkossa erilaisia sudokuja sekä näiden uusia versioita, sillä aivan kuten tähänkin asti, sudoku tulee myös jatkossa kehittymään pelaajiensa mukana.
Älypelit ovat kaikessa monimuotoisuudessaan löytäneet paikkansa nykyaikaisessa kiireessä. Ne tarjoavat yksinkertaisen mahdollisuuden pysähtyä ja harjoittaa omaa päättelykykyä. Vähäeleiset älypelit toimivat kaikkialla maailmassa resonoiden aina jopa filosofiselle tasolle saakka. Looginen puhtaus ja esteettinen selkeys – osa meistä haluaa juuri tällaista ajanvietettä.